Sunday, August 30, 2009

Rotan Kartika!

Tun Mahathir lontar persoalan yang tak harus dipandang remeh. walaupun tun bukan ahli fekah tapi coba renung apa yg ditimbulkannya dalam blognya - klik di sini

Wednesday, August 26, 2009

cerita drama tv yang membosankan

1. Tahukah anda, sejak kebelakangan ini malah sudah jadi trend cerita2 melayu kat tv semuanya berbau sinetron tv indonesia. aku bukan anti indonesia-malah peminat berat dewa19, gigi, padi, ungu, jamrud,kotak dsb.- cuma yang memboringkan mata,kepala,telinga dan anggota lain(dan juga bos aku:akal) ialah peniruan drama sinetron indonesia. antara jalan cerita yang tipikal dlm drama tv melayu:


- watak budak nakal/anak derhaka/org kaya lupa daratan/suami isteri curang wewenang dengan nafsu-nafsu mereka...kemudian sampai satu musibah (e.g. eksiden) org2 ni pun insaf.


(gambar hiasan)

bukan aku tak suka orang insaf tapi cobalah buat cerita yang lain skit daripada jalan cerita kat atas ni. cerita yang mudah tapi membuka minda skit, ada falsafah mcm crita2 yasmin ahmad (rahimahaLlah) yang mampu mencabar minda, kepercayaan, dogma masyarakat, budaya...


2. saya mengajak semua agar tidak terlalu excited dengan debat2 di tv (sesetengahnya ok). debat mcm debat budak sekolah! betapa media telah merendah2kan pemikiran masyarakat! saya bagi satu contoh debat/perbincangan di satu corong radio swasta. topik yg diutarakan "lelaki atau wanita yang masak lebih sedap?". tak menarik langsung debat di radio atau tv. bahkan di universiti debat jenis macamni la yang lebih byk drp debat ilmiah yang sesungguhnya ilmiah. ini tak, debat kawin yang di'ilmiah'kan!!! ini boleh saya katakan musibah yang bisa membantutkan satu malaysia.INNA LILLAHI WA INNA ILAYHI RAJI'UN...


tapi tak salahkan juga radio2 sebab banyak pantang larang di luar sana...ada bapak polisi menunggu (takrif polis mungkin perlu diperhalusi. ini kerana di selangor dah ada polis jenis baru: polis moral!=tok imam, tok bilal, tok siak).

Monday, August 24, 2009

Ibn Rusyd




Mak(q)alahnya ibn rusyd, "Fasl al-maqal" menyajikan kepada kita panduan kepada jalan mempelajari dan/atau menjadi ahli falsafah. Dalam 'aliran perdana Islam', falsafah tidak digalakkan, tidak diendah bahkan ada yang memusuhi dengan menganggap falsafah bisa memandu ke jalan yang sesat, tidak percaya tuhan dan anti agama. munculnya ibn rusyd adalah untuk menyelesaikan kekusutan yang terjadi sejak abad awal Islam di mana al-Ghazali, ulama yang pesimis dengan hubungan falsafah dan syariat (agama) meluncurkan semboyannya dengan penghasilan kitab karangannya "Tahafut al-Falasifah" (the coherent of philosopher/kekarutan oleh ahli falsafah). Ibn Rusyd telah menjawab kitab al-ghazali itu dengan meluncurkan kitabnya "Tahafut al-Tahafut". Di samping itu, ibn rusyd tampil dengan Fasl al-Maqal untuk memutuskan samaada syariat dan falsafah harus bersandingan atau berpisahan?

Begitu Ibn rusyd telah melahirkan pengikut yang ramai di barat berbanding dunia islam. beliau juga merintis jalan penemuan wahyu(syariat) dan akal(falsafah). mengapa di barat ramai pengikut ibn rusyd? Sedangkan allah s.w.t sendiri yang menyuruh kita menggunakan akal dan menuruti jalan hikmah(falsafah) "serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah"

Wednesday, August 19, 2009

khutbah jumaat

wahai blogger2, khatib2, penceramah2, ahli politik, motivator dan seluruh manusia,

mari pulang ke rumah. cari kitab Fasl al-Maqal. baca. kurangkan bercakap, banyakkan membaca kerana yang bercakap banyak, banyaklah silapnya, banyak silapnya, banyaklah dosanya.

semoga kita disuluhi ke jalan kebenaran. jalan akal dan wahyu...jalan ilmu dan 'reason'...the age of reason is not finish yet.